keskiviikkona, lokakuuta 30, 2013

Syksyisessä Tallinnassa ja Helsingissä...pizzaa!

Jokunen aika sitten amerikkalaiset ystävämme olivat visiitillä jälleen ja rapujuhlistahan jo postailinkin. Olin varannut yhdelle päivälle yllätysreissun Tallinnaan koska he eivät olleet koskaan käyneet. Ja kuin tilauksesta koko viikonloppu oli varmasti kaunein ja aurinkoisin koko syksynä.

Ostin liput Tallinkin nopealle laivalle ja pitihän se proseccoa kippistellä, mitäs muutakaan :).
Meillä ei ollut ihmeempiä suunnitelmia Tallinnan osalta muuta kuin Merimuseo lapsille ja sitten vaan haahuilua ympäriinsä. Merimuseoon päätimme kävellä satamasta ja mikäs oli kävellessä auringon paistaessa.
Minulle Merimuseo oli pettymys, lapset ja miehet tykkäsivät kyllä koluta paikkoja. No, minä nyt en muutenkaan ole mikään "museoihminen".
Olin miettinyt lounaspaikkaa jo pitkin viikkoa ja läheinen Kalamajan alue kiinnosti lukuisine ravintoloineen. Mutta, lapsilla tuli nälkä ja toive oli pizzaa. Niinpä niin.

Otimme taksin keskustaan ja tiesin että Controventosta pitäisi saada ihan asiallisia pizzoja. Viime kertainen reissumme muutaman vuoden takaa ei ollut ehkä niin onnistunut...
...ja kyllä tällä kertaakin harjoittelijatarjoilija oli aivan hukassa. Palvelu tökki, lapsille ei voinut tehdä pizzaa bolognesekastikkeella mutta pastan kanssa sitä sai. Just.
Pizzat olivat maultaan erinomaisia mutta aivan liian pehmosia. Pari minuuttia lisää pizzauunissa olisi tehnyt ihmeitä. Minun pizzan tulinen salami oli kyllä loistavaa!
Lounaan jälkeen vaan haahuilimme ympäriinsä. Kävimme pikkuruisissa putiikeissa ja vaelsimme kohti satamaa.

Näin upeita kukkakioskeja kun saisi Suomeenkin, hintoineen päivineen!
Satamassa odottelu sujui maistuvasti viime minuutin baarissa :).
Sunnuntain huilailimme kotosalla ja pikkumiehen säbäpeleissä.

Maanantai oli vielä yhtä aurinkoinen kuin Tallinnan reissu joten suuntasimme vielä Helsingin keskustaan.
Täällä huipulla tuulee!
Jos Tallinna on kaunis niin on kyllä Helsinkikin kun muistaa välillä katsella vähän ylöspäinkin.
Espan kauppojen ikkunoista ei millään meinannut saada katsetta irti. Voisin ihan hyvin ottaa kaikki nuo Kastehelmen tuikut :)
Ja jonkin matkamuistomyymälän alakerrasta löytyi upea joulukauppa! Siellä se on ollut piilossa ja minä en ole tiennyt yhtikäs mitään.
Ja mä niin rakastan himmeleitä vaan koskaan en ole omistanut yhtään. Ehkäpä joku päivä.
Niin ja arvatkaas vaan lähtikö joulukuuseen pöllökoriste mukaan.
Ja taas pizzaa lounaaksi :) mutta vain parasta. Stockalle oli tullut Classic ja lasten ehdoilla jälleen. Kyllä, kyllä.
Poro-pizzaa puolukoilla ja minulle pepperonipizzaa.
Kyllä nämä Classicin pizzat vaan on tämän maan parhaat. Oletko maistanut?

2 kommenttia:

Satu kirjoitti...

Sua ehotettu ja jo äänestetty tohon inspiration blog awardsiin :)

Terhi kirjoitti...

Mä kuulinkin tästä, kiitos :)